måndag 21 juli 2014

Träffsäkert Lotta.


Ibland kan det vara enormt enerverande att nämna för folk att man inte äter kött. Lotta Lundgren beskriver det som att vissa reagerar som om man stack dem i pungen med en vass pinne och igenkänningen på det ? Enorm. Personligen får alla äta vad de vill vilket jag säger om någon frågar mig men frågar ingen så kniper jag käft så att säga (även om jag förespråkar ekologiskt och närproducerat istället för att köpa kött från vissa länder där djurhållningen liknar vad jag anser är min vision av helvetet). Jag tycker visst att man kan äta kött men då äta BRA kött och mer sällan? Alltså folk får äta bajs till lunch om de vill fast kanske inte samtidigt som jag äter. Men mest låt mig äta det jag vill och utan ett frågebatteri på femtiotolv snabba frågor. OK?

6 kommentarer:

yllet sa...

ja jag fattar inte att folk ifrågasätter. inte åt något håll iofs men känns som att en del tycker det är ok att ifrågasätta vegosar.

Anonym sa...

Förvånar mig att det fortfarande hålls på på samma sätt som för 30 år sedan när jag gick över till vegetarisk kost första gången! Kram L

C'est la vie - Avec Moi sa...

Right on Spot!

Jo sa...

Jag fattar inte heller det där med ifrågasättandet. Jag vet dock att en del vegetarianer blir sura om man frågar om det okej att andra vid bordet äter kött och de vill fräsa till svar. Det fattar jag inte riktigt, den frågan ställs väl ofta av hänsyn, inte något annat? Jag kände en vegan som vägrade ha sina varor i samma varuvagn som alla andras varor när vi handlade till sittningar osv. Lite svårjobbat, kan man säga, och därför förstår jag de som kanske ställer frågan om det är okej att andra äter kött. Hellre fråga och få veta än ha en vegetarian som blänger mordiskt på en under hela måltiden :) (Japp, självupplevt, det också)

Men du får gärna vara vego för mig och även gärna upplysa mig om bra alternativ till köttätande. Bara du inte gör det varje gång vi ses! ;)

annika sa...

Märkligt med ifrågasättanden. Jag som gillar kött men inte skaldjur och fisk får alltid försvara mig. Förklara att jag äter ekologiskt naturbeteskött eller vilt. Men det hjälper inte, jag är ändå dömd på förhand.
Tror att den militanta delen finns inom alla grupper, köttätare och vegetarianer. För att inte tala om veganer :)

Miss Upsey Daisy sa...

Yllet- Alla får äta vad de vill bara de inte äter konstiga saker när jag äter .. Typ larver. Jag hade haft svårt att äta mat om någon åt larver.
L- Exakt lika!
CLV- :-)
Jo- Det måste man få fråga samtidigt som det känns som totalt ohållbart att fungera i samhället om man inte kan äta vegetariskt när andra äter kött? Hur fungerar man i skolan på jobbet på kalas osv? Vi har väl ätit tillräckligt många luncher så att du vet att jag inget säger ;-)
Annika- Jo. Det finns många som är starka i sin tro där.. Jag tycker att om man får frågan kan man säga vad man tycker men annars är det bra att hålla en låg profil?